Om os

Børnehuset Astrup

Børnehuset Astrup er et aldersintegreret dagtilbud med børn i alderen 0 - 6 år, der ligger i udkanten af landsbyen Astrup. Børnehuset er placeret i naturskønne omgivelser med Bøgestedskoven, som nærmeste nabo og den bliver  brugt i pædagogiske aktiviteter, og til små ture ud af huset.

Grupper
I Børnehuset Astrup har vi 1 vuggestuegruppe og 3 børnehavegrupper. De 3 børnehavegrupper er aldersopdelt Haletudse stuen er en modtager gruppe, Bikuben er for børnene i alderen 4 til 5 år og Ugle bo er for de ældste børn. Vi har valgt at opdele grupperne i alder, fordi vi tænker, at børnene bliver mødt i nærmeste udviklingszone. Intentionen er at personalet vil  følge jeres barn i de 3 år i børnehaven - så samme de voksne til gavn for jeres barn og muligheden for at forældrene kender deres barns pædagoger.

Hvordan og med hvem samarbejder vi:

Vi brobygger med Højene Skole og Astrup Sønderskov Friskole, så jeres barn får en god overgang fra børnehave til skole.
 Vi samarbejder med PPR - pædagogisk, psykologisk rådgivning. Vi har et tæt samarbejde med sundhedsplejersken i vores område, som vi inviterer ind til forskellig sammenhæng.
Vi har et forældreråd, hvor der bliver lavet arrangementer ca. 2 om året, desuden har forældrene været med til at etablere vores sanse have, som vi stadig udvikler.

Dagligdagen i Børnehuset:

Kl.  6.30 - 7.15 Vi spiser morgenmad. Børnene er velkommen til at medbringe morgenmad f.eks. en bolle eller lignende.

Kl.  7.30 - 8.30 Børnene kan lege på de forskellige stuer, og har tid til at "lande" i børnehaven.

Kl.  8.30 - 9.00  Børnene bliver tilbudt formiddagsmad. Børnene har selv formiddagsmad med.

Kl.  9.30 - ca 10.45 Pædagogisk planlagte aktiviteter.Børnene har aktiviteter med den voksen der er tilknyttet den stue de går på. Hver gruppe har aktiviteter 1-2 gange om ugen. Aktiviteterne bliver planlagt ud fra et overordnet tema fra de pædagogiske læreplaner, som ligeledes skifter ca. hver tredje måned.

Kl. 11.00 -11.30 Vi holder samling på stuerne. Børnehuset er omfattet af den kommunale frokostordning  og vi får mad fra Fru Hansens kælder.

Kl. 12.00 - 14.00 Vi leger, så vidt muligt ude.

Kl. 14.00 - 14.30 Børnene bliver tilbudt eftermiddagsmad. Børnene medbringer en frugtpose, med deres egen eftermiddagsmad.

Kl. 14.30 - 16.30 Vi leger ude eller inde alt efter vind og vejr.

Praktiske oplysninger:

Tøj:
Da vi er meget ude er det vigtigt at børnene altid har tøj til alt slags vejr i deres garderober samt skiftetøj med tydeligt navn i deres skabe.

Fødselsdage:
Børnene må gerne, hvis I ønsker det holde fødselsdag i børnehaven. Det afholdes på den stue barnet går på, i sammenhæng med frokosten. Vi synger fødselsdagssang, hygger og barnet får en gave, som vennerne fra stuen har lavet til dem. Barnet skal ikke medbringe noget hjemmefra, vi sørger for, at der er noget til at dele ud.

Højtider:

I forbindelse med de forskellige højtider, såsom Fastelavn, Påske og Jul arbejder vi på samlingerne op til og under med emnet. Vi afholder fastelavnsfest i huset med udklædning. Til påske har vi påskeløb, hvor vi finder æg fra påskeharen. Til jul tager vi i kirke til julegudstjeneste, vi har juleværksteder, spiser risengrød og tager på nisseløb hvor vi finder Julemanden i skoven.

Følg os på Facebook: https://www.facebook.com/B%C3%B8rnehuset-Astrup-652061518264135